Game cover for Albion
Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1995
Releases
N/A
Age rating
Everyone
Game mode(s)
No modes defined
License
Abandonware

Take the role of Tom Driscoll, the captain of a ship tasked with exploring a supposedly desert planet for rich deposits of raw materials. When he crash lands on the planet, this turns out to be quite the opposite. The planet Albion is teeming with life, surprises and magic. There's even a humanoid race consisting of feline-like humanoids, the Iskai. It's up to Mr. Driscoll to explore the planet and report back to HQ the real situation of Albion to save its inhabitants from utter destruction.

An RPG featuring turn-based tactical combat, supports up to five companions (a total party size of six) with an expansive game world filled with dangers, vast beauty and adventures.

Published: 19.12 2009 by Mopteh

Screenshots
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion
Game screenshot of Albion
Skjermskudd fra Albion

Dagens godbit er et tidløst rollespill, nemlig Albion. Spillet kom ut første gang i 1995, og undertegnede var kun 10 år. Jeg må innrømme at jeg aldri spilte spillet i gode gamle dager, da jeg for det meste foretrakk strategispill. Jeg hadde derimot vært borti Lands of Lore, The Throne of Chaos, hvilket jeg synes var et knallspill. Derfor var forventningene store da jeg skulle få se på et varmt anbefalt rollespill fra samme æraen.

La oss ta for oss historien først. Det hele starter med en fancy schmancy animasjon av logoen til spillet, etterfulgt av en "flygende glødende seigmann" som svever rundt i et grønt univers. Jaja, noe merkelig, men det skal vise seg at denne animasjonen spiller en rolle senere i spillet. Når spillet deretter åpenbarer seg, og du får styre personen din, så ser vi det hele i tredjepersons fugleperspektiv. Kameraet er låst i noe som ser ut til å være "fra sør mot nord", og snur seg ikke, uansett om du går nord eller sør. Dette er i og for seg greit. Du går rundt, peker, klikker, utforsker, manipulerer, stjeler og står i. Du kan også interagere med andre personer som går rundt. Det er ikke de mest avanserte samtalene du kan holde med dataen, men i det minste kan du spørre hva de jobber med, og hva de gjør. Etter at du har funnet ut av kontrollene, blir du sendt til en nærliggende planet for å undersøke hvorvidt dere kan utnytte ressursene som finnes her. Det er nå selve spillet starter.

Siden vi er i år 2227, har vi for lengst forlatt jorda. Vi er på leting etter ressurser i verdensrommet, og du skal lede en speidetropp for å finne mineraler og andre verdifulle ting. Romskipet du skal bruke ned til denne planeten får plutselig et illebefinnende, og du klarer med din vanvittige erfaring heldigvis å redde deg selv og din passasjer fra en sikker død. Heldigvis rekker dere også ut før skipet går i lufta. Dere er med andre ord strandet på en fremmed planet og deres eneste livlinje tilbake til sivilisasjonen har blitt blåst i fillebiter. Alt blir svart. Det første som åpenbarer seg er en slags menneskegepard med hareskår, nada klær og gode intensjoner. Det er tydelig at eventyret du skal ut på har episke proposjoner.

Bare hit, er jeg sikker på at Ola Speedgamer har brukt 20 minutter. Jeg, personlig brukte gode 2 timer. Alt skulle utforskes, alle skulle snakkes med, og alle muligheter skulle uttømmes. At et så gammelt spill fortsatt kan engasjere så mye er pluss i margen. At det også er såpass fengende at jeg spiller 1 time til uten å engang se på lagring er også bra. Problemet oppstår først da jeg får en "stack overflow", og spillet kræsjer. Da har jeg brukt evig lang tid på å plukke opp ting, alt fra kjipe gamle grønsaker til en skikkelig gønner og "ei nævva med ammo". Da jeg starter opp spillet igjen, krysser jeg fingrene for at det finnes en autosave, lukker øynene og trykker på "continue game". Dessverre. Jeg starter som Tom Driscoll. I min egen lugar. Igjen. Det var maks skuffende, og jeg blir demotivert. Jeg setter meg ned med litt prime-time TV-shop før jeg fyrer opp igjen.

Jeg skal ikke la en så kjedelig ting som en "stack overflow" ødelegge for meg. Spesielt når jeg leser av diverse forum at det skjer med fler enn bare meg, men ikke alle sammen. Jeg pløyer igjennom på nytt. Jeg har jo tross alt gjort dette før, og tenker at jeg "sikkert ikke trenger alt jeg hadde plukket uansett". Jeg rasker med meg det viktigste, lever meg igjennom rollespillingen, og fortsetter der jeg slapp. Ingen "stack overflow"! PJUH! Jeg kommer meg videre i spillet, og for første gang skal jeg ut i en by. Men hva skjer her? Nå er ikke kameravinkelen lenger 3.pers. fugleperspektiv. Nå ser jeg som om jeg skulle spilt DOOM eller Duke Nukem. Grafikken ligner skummelt på disse spillene også. Store kornete vegger som beveger seg trinnvist. Dette fikk vi ikke helt til dere? Hva skjedde med tredjeperson? Heldigvis er det et mindretall av sekvensene vi må igjennom som er laget med denne kameraføringen, og vi kan fastslå at heldigvis er smaken som baken, og noen vil sikkert like avvekslingen.

Jeg får omsider beskjed om at gruppen min starter å bli sliten. Da må man jo i god rpg-ånd hvile i noen timer. Da blir alle så mye bedre, og kan ta fatt på en ny dag med strabasiøse eventyr. Jeg gjør meg kjent i byen jeg nå har kommet til, får beskjed om at det er best vi fremmede holder oss inne i byen, og for all del ikke beveger oss ut i skogen. Ut i skogen sier du? Er det noe fett der da? De kunne like gjerne smelt opp en stor rød "DO NOT PUSH"-knapp. Jeg løper selvfølgelig ut i skogen. Jeg vil jo sloss mot ville dyr og barbarer! Dessverre henger spillet seg. Jeg får en skjerm som ser ut som "combat-mode" i andre rpg-spill, og venter spent. Etter 10 minutter med venting må jeg innse at det nok kommer til å resultere i en ny "stack overflow", og ikke monstermosing som jeg hadde sett frem til.

Dessverre så har jeg 8timer med jobb hver dag, studier, eksamner og bedre halvdel, så jeg har ikke rukket å komme meg like langt igjen. Jeg bestemte meg for å plukke opp det jeg kunne da jeg startet på nytt for tredje gang, men da har jeg ikke hatt tid før deadline nærmet seg.

Jeg kan nok si at jeg kommer til å ta frem dette spillet på toget, forelesning, hytta og lignende når jeg ikke har tilgang på internett, eller vil ha noe å drive med som ikke krever konsentrasjonen på topp i spillet. Spillet går aldri fra deg, og du kan ta det i ditt eget tempo.

Kort fortalt gjør lyd, grafikk, gameplay og vanskelighetsgrad at spillet fremstår som forlokkende, enda jeg per dags dato ikke føler jeg har kommet skikkelig igang. Jeg vil ikke la en "stack overflow" ødelegge for meg.

Mopteh's avatar
By Mopteh - 19.12.2009

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Albion

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!