• CN-sites »
  • Multigamer.no
  • Battlefield.no
  • FM Norge
  • HaloNorge.org
  • Hellfragger.no
  • Radio iconRetro Radio! (867) songs!
  • logo
    like icon I like this game (1) joystick icon I have played this game (1) floppy icon I own this game (1) present icon I want this game (1) add collection Add to my collection

    Arkanoid (1988)

    Developer: Taito Corporation - Publisher: Taito Corporation - Year: 1988
    Game title image
    Editor rating

    3

    Score summary
    User rating

    4.8

    4 votes

    Review

    twoColumns fontSizeLarge
    Myntrøveren fra arkademaskindagene er dagens godbit. For veldig mange er dette selve klassikeren over alle klassikere. Her gikk jommen min hatt mang en ukeslønn opp i røyk for å prøve å nå toppscore. Oppskriften? Noen baller av stål, en plate du kunne bevege og noen blokker å treffe. Enkelt og genialt, ganske enkelt.

    Tro det eller ei, men «Arkanoid» hadde faktisk en historie. Etter at romskipet med samme navn ble sprengt, klarte et lite skip å flykte, nemlig «Vaus». Vi kjenner det bedre som den lille bevegelige platen nederst i spillevinduet, som gjennom 33 nivåer må treffe blokker med ballen på skjermen før det endelige møtet med bossen «DOH».

    Veien dit er riktignok ikke spesielt enkel, selv om spillet er rimelig fundamentalt. Noen blokker lar seg ikke ødelegge, mens andre krever flere treff før de forsvinner. Ting blir ikke enklere når du trenger å vri ballen bak noen uknuselige blokker for å treffe de bak. Gitt, det krever trening for å bli god i «Arkanoid», og en gud for å komme seg langt. Vanskelighetsgraden er lagt langt over hva alle barnerumpe-gamere idag er vant med. Her er det ingen nåde fra nivå en, og går du tom for de tre livene du har fått tildelt er du pent nødt til å starte forfra igjen.

    Fiender har en tendens til å dukke opp fra ulike luker på spillebrettet. De gjør ingen skade på deg, men er heller en plage for prosjektilbanen til kulen din. Se opp hvis de er i nærheten fordi de kan endre banen radikalt. Spesielt ergelig er det hvis du treffer en før du skal til å slå ballen videre – då går den som regel i en helt annen retning og det kan være harde kår å redde den.

    Men ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe. Knuste blokker har en sjanse til å gi ymse bonuser. Noen øker bredden på padden din, andre gir flere kuler eller slakker ned på hastigheten. Anse deg som bortskjemt hvis du får bonusen markert med «L»; den gir padden din skytemuligheter slik at du kan rase gjennom nivået. En lilla «D» gir deg muligheten til å hoppe til neste brett samt et ekstraliv, noe også «P»-bonusen gir.

    Til forskjell fra arkademaskinene hvor styrespaken var analog, er gir DOS-versjonen mulighet for både analog og digital. De digitale, som tastatur og joystick, begrenser farten på «Vaus» til en fast, mens bruk av for eksempel musenhet lar deg bevege padden i den hastigheten du ønsker. Det er ofte svært viktig for å redde deg ut av kinkige situasjoner og «nære-døden-opplevelser». Til Nintendoversjonen av spillet kom det til og med en veldig unik og idag sykt sjelden kontroller, nærmere bestemt «Vaus kontrolleren» (mer info: Link »). Den hadde bare en knapp samt et dreiehjul for optimal kontroll av padden, og arkadeentusiaster har selv den dag idag ikke klart å replikere 100% nøyaktighet som denne den gav ga. Med andre ord, har du en i huset hjemme bør du ta godt vare på den!

    Sålangt har spillet, basert på det originale «Breakout» fra 1978, oppfostret tre spill i serien, men størst innvirkning har det hatt på utallige åpen kildekode og frivare kloner. Det er ikke uten grunn; Taito, utvikleren av utallige andre klassikere som «Bubble Bobble» og «Spade Invaders», gikk som farsotter på arkademaskinene når vi var små. Det var bare å sprenge sparegrisen, for best i gata det skulle vi bli. Populært som brød og brus og utrolig avhengighetsskapende. Det siste den originale «Arkanoid»-sagaen var «Arkanoid: Doh it again» i 1997 til SNES.

    Det finnes vel ikke en levende sjel som ikke har hørt om denne urklassikeren. Selv om musikken er så godt som fraværende og lydeffektene minimale, er det ikke det som er i fokus. Hode-, og fingerferdighetstrim står i høysetet fra første sekund når vi iherdig går til verks mot «Dohs» utallige utfordrende brett.

    Heldigvis slipper vi å putte på 10-kroner denne gangen, og med sin helt egne opplevelse hjemme i stuen er det vanskelig å ikke bli nostalgisk. Bare pass på, det du sparer riksdaler kan fort gå vekk i avhengighet eller forargelse. Dette spillet er mildt sagt vanskelig, og du har blitt advart!

    Game description

    No game description available yet

    Rap sheet

    Game entry history

    Show history (1 entries)

    Game compability

    Comments

    Visits: 6648

    Rate this game

    Score summary

    iconGRAPHICS : 3
    iconSOUND : 2
    iconGAMEPLAY : 4
    iconSTORY : 3
    iconDIFFICULTY : N/A
    iconLEARNINGCURVE : N/A
  • Rap sheet iconGame description & Rap sheet
  • Review iconReview
  • Gamepad/Compability iconCompability
  • Exclamation/Report iconReport error
  • User/Comments iconComments
  • Download iconDownload Arkanoid
  • Screenshot(s) (7)

    Skjermbilde fra ArkanoidSkjermbilde fra ArkanoidSkjermbilde fra ArkanoidSkjermbilde fra ArkanoidSkjermbilde fra ArkanoidSkjermbilde fra ArkanoidSkjermbilde fra Arkanoid