• CN-sites »
  • Multigamer.no
  • Battlefield.no
  • FM Norge
  • HaloNorge.org
  • Hellfragger.no
  • Radio iconRetro Radio! (867) songs!
  • logo
    like icon I like this game (5) joystick icon I have played this game (7) floppy icon I own this game (8) present icon I want this game (1) add collection Add to my collection

    Lost Eden (1995)

    Developer: Cryo Interactive Entertainment - Publisher: Virgin Interactive - Year: 1995
    Game title image
    Editor rating

    6

    Score summary
    User rating

    5

    1 votes

    Review

    twoColumns fontSizeLarge
    At dinosaurer en gang har regjert på jorden finnes det nokså solide beinbevis på. Enorme dyr i alle fasonger man fort kunne tro var eventyr populerte altså jorden for mange millioner år siden. På planeten Eden er saken litt annerledes, for her samarbeidet menneskene med den ellers ville floraen og her er historien om hvorfor.

    I følge Lost Eden derimot, samarbeidet menneskene med dinosaurer sammen mot et felles onde. Et ondt beist kalt «Morkuus Rex», også kjent som «The Tyrann». Sammen reiste de rundt i verden for å samle troppene, bygge forsvarsreisninger og hjelpe verdens ulike stammer. Takket være en ung gutt, akkurat gammel nok til å ha sitt eget sverd. Den rollen har «Adam of Mo» - ditt alter ego i dette eventyret. Men, vi har allerede hoppet over mye. La oss ta ting forfra.

    Godt plantet i kongeriket «Mashaar» på planeten «Eden» står det siste av de legendariske citadellene igjen, nemlig «Mo». Regiført av kongen som forøvrig har et kjempeproblem. Sivilisasjonen trues av tyrannens arméer ledet av fælingen sjøl, «Morkuus Rex. Gode råd er dyre. Legender forteller om at for flere hundre år siden jobbet mennesker og dinosaurer sammen for å bygge fem store citadeller som kunne stå imot såkalte «The Tyrann».

    Kongens sønn, «Adam, Prinsen av Mo», er det håpet kongeriket trenger. Selv om dette sannsynligvis ikke var den 18-års dagen han hadde sett for seg, er det bedre enn sitte heime og vente på at fienden skal banke på døra. Sammen med en gjeng vennlige dinosaurer setter de turstøvlene i marsjmodi for å samle landet under en felles banner; frihet. Heldigvis er det mange som både vil gi og trenger hjelp i Eden.

    Lost Eden utspiller seg som et «Myst-lignende» eventyrspill hvor alt av grafikk og animasjoner er er forhåndsrendret 3D. Det ser unektelig svært bra ut, selv om karakterer i terrenget er som pappskiver med påklistrede fjes. Etter at man forlater slottet i begynnelsen, åpner spillet opp til et slags oversiktskart hvor man kan velger hvor reisen skal gå. Disse representerer forskjellige landsdeler i «Eden» som trenger hjelp og baserer seg på de legendene hvor citadellene var plassert. I startfasen er det kun ett sted du kan besøke, nemlig «Chamaar»; et frodig område med skog, sletter og hav. Oppgaven din blir å jogge rundt for å finne brontosaurer, selve kjernen i arbeidskraften, for å starte gjenoppbyggingen i landsdelen.

    Hvert område har et oversiktskart som er litt spesielt. Ikke nok med at det er relativt lite og vanskelig å få øye på, men interessepunkter er kinkige å navigere seg til. Det er ikke mulig å klikke på kartet, istedenfor gjenspeiler det med en liten svart boks hvor du har muspekeren i det store synsfeltet når du først ankommer landsdelen. Med litt øvelse går det nokså greit, men i starten skjønner du fint lite av hva som er hvor med mye frem og tilbake. Det er kanskje spillets største bakdel, det er nemlig mye navigering frem og tilbake ofte med repetering av de samme oppgavene. Bygg et citadell her, forsterk styrkene der, bekjemp onde dinosaurer her og der. Dette aspektet blir mye mer tydelig utover i spillet.

    Hva som skjer rundt omkring håndteres av din personlige pterodactyl, «Eloi». Han vil fly ut og finkjemme hva som skjer hvor slik at du alltid er oppdatert. Om et byggeprosjekt trues av velociraptorer eller nye stammer oppdaget vil unge «Eloi» gi beskjed. Det hjelper absolutt på å holde oversikten når kartet utforskes mer, men det betyr også mer traversering av områder du sannsynligvis har vært i før.

    På ferden møter du mange ymse skapninger som både er til hjelp og som ikke er så vennlige. Det er fullt mulig å dø hvis du støter på onde dinosaurer og ikke er forberedt. Heldigvis vises troppeforflytninger på oversiktskartet i landsdelen du er i, slik at det er mulig å planlegge og evnt. unngå dem. Før eller senere må du likevel konfrontere fiendlige tropper for å hjelpe citadellene som er under bygging - Og då gjelder det å ha de rette kortene, eh.. objektene, for hånden.

    Øverst i spilleområdet vises til enhver tid hvilke som følger med deg. Disse bytter dynamisk ut avhengig av hva som skjer hvor. For eksempel vil «Eloi» forsvinne og dukke opp litt som han vil når han er ute for å saumfare for nyheter. Fra samme skjerm er det også mulig å snakke med de forskjellige skapningene som har funnet det for godt å bli med deg, noen bare på en snarvisitt, mens du hjelper de med et eller annet, eller de mer trofaste som er med det hele spillet gjennom. De kan også hjelpe deg med å sin innsikt om et objekt du ikke helt forstår selv, dog langt fra alle har like god forståelse. Den halvdumme vakten kan nok fortelle deg at «det der er et eple», men gi han et magisk speil og han vil ikke konkludere med noe mer enn hva du allerede vet. Inventarlisten kjenner vi igjen fra alle andre eventyrspill og er lett å bruke, men har ofte objekter det ikke alltid er like enkelt å finne ut hva er. Då er det kjekt å spørre de andre i gruppen. Det skal likevel legges til at noe som ser ut som en halv-måne skal brukes som transportvaluta til noen dinosaurer eller at velociraptorer skyr trommer som pesten er ikke helt selvforklarende.

    Lost Eden er en sammenvevd historie som balanserer på den fine linjen mellom selvhøytidelighet og falle pladask på obskuritet - og klarer det bra. Det er lett å like med et eventyraspekt som er annerledes «alt det andre der ute». Selv det kan være fort gjort å sette seg fast, kan du alltids spørre Dinas bestefar, «Tau», via konkylen du fikk før han døde, om råd. Ofte er hintene lett kryptiske, men de oppdrer til utforsking fremfor å ordrett si hva du skal gjøre. Det får deg til å tenke annerledes på det du sitter fast ved og fungerer faktisk bra. Det liker vi.

    Musikken er i en egen klasse for seg selv. Det er både tilbakelent og primalt, mystisk og jagende. Det er lett å gjenkjenne etter å ha spilt spillet, og bygger opp under det episke oppdraget Adam of Lydsporet er noe av de beste vi har hørt, og står til en solid toppkarakter. CD-versjonen har snakking hele veien gjennom, samt at undertekster er inkludert for de som ønsker de. Selv om stemmeskuespillet ikke akkurat når de høye tonene er de gode nok til å bære historien. Helheten koker sammen til et uforglemmelig eventyr med så mye historie at det er lett å bli overveldet. Heldigvis har Cryo tenkt på det også, for det er mulig å gjenhøre alle dialogene du har vært innom via spillets menyer – en veldig god idé!

    Med et nesten hypnotiserende lydspor og noe av den beste grafikken 1995 noen gang hadde sett spiser dette eventyrfans som småunger. Historien presenteres i tilbakeblikk fortalt av «Eloi» og sitter bra helt til den tilfredstillende slutten. Sammen med et spilldesign som mer eller mindre fungerer med miljøet det er satt i er det lite skavanker å finne. Noen ganger er det dog mulig å treffe på småfeil som krever at du har vært en spesifikk plass før du kan reise videre, selv om alt som du skal gjøre der og då er fullført. Det er slike små skriptfeil kombinert med mye traversering frem og tilbake som sannsynligvis er det som kommer til å ete tiden din. For mesteparten av tiden, hvis du følger med på det som blir sagt, er det enkelt å vite hva du trenger å gjøre.

    En tung anbefaling her altså til alle de som setter pris på eventyrspill. Cryo Interactive visste åpenbart hva de holdt på med og Virgin Interactive gjorde rett i å vise interesse for denne alternative historien om dinosaurer og mennesker som er lett å like og bli oppslukt av. Vi sender med vår «Golden DOS Spirit»-utmerkelse som hjelp i gjenoppbyggingen av «The Lost Eden».

    Game description

    No game description available yet

    Rap sheet

    Game entry history

    Show history (0 entries)

    Game compability

    Comments

    Visits: 7911

    Rate this game

    Score summary

    iconGRAPHICS : 6
    iconSOUND : 6
    iconGAMEPLAY : 5.5
    iconSTORY : 6
    iconDIFFICULTY : 3
    iconLEARNINGCURVE : 3
  • Rap sheet iconGame description & Rap sheet
  • Review iconReview
  • Gamepad/Compability iconCompability
  • Exclamation/Report iconReport error
  • User/Comments iconComments
  • Download iconDownload Lost Eden
  • Screenshot(s) (16)

    Skjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost EdenSkjermskudd fra Lost Eden